Bovendien kan men het volgende stellen: aangezien de interneteconomie wordt aangedreven door het zogenoemde netwerkeffect (
dat wil zeggen: hoe meer een instrument zoals Google of Facebook wordt gebr
uikt hoe groter het voordeel is dat voor de gebruikers ontstaat); hoe groter het aantal geschillen is dat door gebruikers aan het ODR-platform wordt voorgelegd, hoe groter de stimulans voor ADR-entiteiten en voor ondernemers wordt om ermee samen te werken, waardoor een "virtueuze cirkel"ontstaat die
voordelen biedt aan ...[+++]consumenten, de e-commerce bevordert en het functioneren van de interne detailhandel verbetert.
De plus, dans la mesure où l'économie en ligne obéit à l'effet dit de réseau (en clair: plus l'on utilise des moteurs comme Google ou Facebook, plus la transaction est avantageuse pour l'utilisateur), plus le nombre de litiges soumis à la plateforme de RLL est élevé, plus les organes de REL et les professionnels seront enclins à coopérer avec elle, ce qui génère un "cercle vicieux" qui profite aux consommateurs, promeut le commerce en ligne et améliore le fonctionnement du marché intérieur de détail.