21. dringt er bij de lidstaten op aa
n hun begroting voorzichtig in evenwicht te brengen en tegelijk bijzondere aandacht te schenken aan de sociale impact van economische maatregelen, zich ertoe te verbinden meer en voldoende middelen beschikbaar te stellen, en doeltreffende gerichte maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de verschillen in ontwikkeling in geografische regio's (zowel landelijke als stedelijke gebieden) zich niet vertalen in sociale ongelijkheid en kansenong
elijkheid, die zich reeds op jonge leeftijd voordoen; is
...[+++]van mening dat dit in latere stadia evenmin door de beugel kan en dat daarom, op basis van sociale en economische indicatoren, gebieden (kleine plaatsen of delen van gemeenten) moeten worden vastgesteld met een hoge concentratie van economische, sociale en andere nadelen; benadrukt dat meer aandacht moet worden besteed aan het wegwerken van de achterstand van deze gebieden; stelt met bezorgdheid vast dat kinderen uit kansarme gezinnen zonder reden oververtegenwoordigd zijn in speciale scholen; benadrukt in dit verband dat het zaak is behoeften te erkennen, en wijst op het belang van ontwikkeling in de vroege kinderjaren, non-discriminatie, een gelijke toegang tot kwalitatief hoogwaardig onderwijs, en stabiele gezinnen; 21. invite les États membres, tout en veillant à une gestion budgétaire prudente, à tenir particulièrement comp
te des conséquences sociales des mesures économiques, à s'engager à libérer davantage de ressources financières, en quantité suffisante, et à prendre des mesures efficaces et concrètes pour éviter que les disparités de développement entre différentes régions géographiques, rurales comme urbaines, ne se perpétuent sous la forme d'inégalités sociales et d'inégalité des chances apparaissant dès le plus jeune âge; estime que ces inégalités ne doivent pas non plus ressurgir plus tard, et qu'il est dès lors nécessaire, sur la base de
...[+++]s indicateurs économiques et sociaux, de recenser les zones (petites localités, lotissements) où sont concentrés les problèmes économiques, sociaux et autres; souligne qu'il conviendrait de veiller plus particulièrement à aider ces régions à rattraper leur retard; note avec inquiétude la surreprésentation injustifiée des enfants issus de familles défavorisées dans les établissements spécialisés; souligne, dans ce contexte, l'importance de la reconnaissance des besoins et du développement dans la petite enfance, de la non-discrimination, de l'égalité d'accès à une éducation de qualité et de la stabilité familiale;