An appropriate response to these questions calls for: - the concentration of communication on the purposes of Economic and Monetary Union rather on the means of achieving them; - close cooperation between the economic agents concerned (public administrations, banks, enterprises, consumers) as a basis for
the formulation of consistent replies; - flexible information which can be tailored to the country in question, the target population group and the general economic situation at the time of the Euro's introduction; - information tailored to the needs of groups with specific difficulties (the elderly, those marginalised by society, the
...[+++] blind); - full and clear information; it is essential for the consumer to be aware of all the factors involved in the move to the single currency if surprises which could lead to rejection of the new currency are to be avoided; - education concerning European questions in general and economic and monetary problems in particular at primary and secondary schools and at university; - rapid and clear decisions on the part of the authorities.Une réponse adéquate à toutes ces questions exige : - une concentration des efforts de communication sur les finalités de l'Union Economique et Monétaire plutôt que sur les moyens pour y parvenir; - une coopération étroite entre agents économiques concernés (administrations, banques, entreprises, consommateurs) permettant de formuler des réponses
cohérentes; - une information souple fonction du pays concerné, du groupe de population visé et de la situation économique générale au moment de l'introduction; - une information adaptée aux
besoins des groupes avec ...[+++] des difficultés spécifiques (personnes âgées, exclus, aveugles par exemple); - une information complète et transparente; il faut que le consommateur soit conscient de tous les aspects liés au passage à la monnaie unique si l'on veut éviter des surprises qui pourraient aboutir à un rejet de la nouvelle monnaie; - l'enseignement des questions européennes en général et des problèmes économiques et monétaires en particulier à l'école primaire, dans le secondaire et à l'université. - des décisions rapides et claires de la part des autorités.