Opleiding en kwalificaties Op basis van wat met behulp van programma's zoals FORCE, COMETT, PETRA, EUROTECNET, etc. reeds tot stand is gebracht, zowel op het gebied van initiële als voortgezette opleiding, zal het zwaartepunt op drie thema's komen te liggen: - ontwikkeling van netwerken van
opleidingscentra op nationaal, regionaal en sectorieel niveau. Deze centra zullen
met name dienen als steunpunt voor de overdracht van vernieuwingen, in het bijzonder naar het MKB, wat technologie en leermethoden betreft, of voor de bevordering van
...[+++] de mobiliteit en de uitwisseling van jonge arbeiders en jonge studenten, - ondersteuning van de innovatie op het gebied van opleiding, met name van opleiding op afstand, door middel van projecten waarbij partners uit verschillende Lid-Staten zullen worden betrokken, hetgeen moet leiden tot leermiddelen en leermethoden van hoge kwaliteit die via het netwerk naar alle belangstellende ondernemingen en opleidingsinstituten kunnen worden verspreid, - opzet van een follow-up-systeem voor de ontwikkeling van het aanbod en de vraag op het gebied van opleiding en kwalificatie. Te dien einde stelt de Commissie voor elk jaar een Europees Forum voor beroepsopleiding te houden en een periodiek Europees verslag over de beroepsopleiding te publiceren, als aanvulling op het jaarverslag van de Commissie betreffende de werkgelegenheid.Training and qualifications Following on from programmes such as Force, Comett, Petra and Eurotecnet, etc., this programme, concerned with both basic and continuing training, would focus on three aspects: - creation of networks of training
resource centres at national, regional and sectoral level; these structures would provide support for innovation transfer, particularly to SMEs, in the field of learning methods and technologies or for encouraging mobility and exchanges among young workers and trainees; - innovation aid for training, particularly distance learning, through projects involving partners in several Member States and lead
...[+++]ing to the development of quality training methods and products which can be disseminated through the network to all interested companies and training bodies; - development of a system for monitoring changes in the supply of and demand for training and qualifications; in this connection, the Commission is proposing that a European Forum on vocational training be held each year, and that a European report on vocational training be published periodically to supplement the Commission's annual report on employment.